Autisme

Geplaatst: 05 april 2016

Deze week is het autismeweek. Een blog over autisme kon daarin niet ontbreken. Op Praktijkpsychowijs.nl lees je een uitgebreidere versie. Via deze blog wil ik je nog laagdrempeliger wat over autisme vertellen en inzicht geven in hoe je hier als ouder of oppasser mee om kan gaan. Ik laat je o.a. zien waarom het stereotiep beeld van autisme vaak niet klopt. Ook vertel ik een stukje over mijn persoonlijke achtergrond en geef ik tips over hoe je nog beter met iemand met autisme kan omgaan.

Elk kind met autisme heeft zo zijn eigen uitdagingen en kenmerken.

Als mensen aan autisme denken, zien ze vaak het stereotiep ernstige autist voor zich (zoals bijvoorbeeld de man uit de film Rain man): een contactschuw persoon die maar weinig begrijpt en vaak heel ‘gehandicapt' overkomt.

Veel mensen weten niet dat autisme een spectrum stoornis is. Dit houdt in dat je autisme in verschillende gradaties hebt: lichte, matige en ernstige vormen. Je kan bijvoorbeeld maar een paar kenmerken hebben, of van enkele kenmerken maar een beetje en van andere meer. Elk kind met autisme heeft zo zijn eigen uitdagingen en kenmerken. Slechts een heel klein deel van de mensen heeft een ernstige vorm van autisme en woont niet thuis of gaat naar een speciale school. Dus op straat, op school of op je werk zal je gemakkelijk iemand met een lichte tot matige vorm van autisme kunnen tegenkomen.

 

Ze zien de wereld dus door een andere bril, waardoor ze anders denken en anders doen.

Niet slechter of beter. Anders.

Wat is autisme nu eigenlijk?

De definitie van het kenniscentrum KJP gaat zo: Autisme, of ‘autismespectrumstoornis', is een levenslange ontwikkelingsstoornis die invloed heeft op alle aspecten van het leven. Bij een kind met autisme is de verwerking van prikkels verstoord. Hiermee bedoelen ze dat de manier waarop informatie (alles wat je ziet, hoort, ruikt, voelt, proeft, etc) binnenkomt, wordt geïnterpreteerd en opgeslagen (verwerkt) anders gaat bij kinderen met autisme. Ze zien de wereld dus door een andere bril, waardoor ze anders denken en anders doen. Niet slechter of beter. Anders. Er zijn bijvoorbeeld ook zat dingen die mensen met autisme juist beter kunnen, zoals details waarnemen, dingen precies onthouden (geheugen) en ze hebben vaak een beter technisch inzicht. Mensen met autisme hebben alleen de pech dat ze in de minderheid zijn (slechts een paar procent van de hele bevolking), waardoor de maatschappij niet op hun denkwijze is ingericht.

Hierdoor voelen ze zich ook vaak ‘anders'. Soms leg ik het uit dat het soms lijkt alsof we van twee hele andere culturen of planeten komen. We zien dingen anders, denken op een andere manier, verwachten andere dingen en spreken min of meer onze eigen taal.

 

Als je omgaat met iemand met autisme, zal je altijd deze ‘kloof' voelen. Je merkt dat het niet vanzelf gaat.

Als je omgaat met iemand met autisme, zal je altijd deze ‘kloof' voelen. Je merkt dat het niet vanzelf gaat. Iemand met autisme kan zelf deze kloof niet goed overbruggen, dat is zijn beperking. Eén van de kenmerken is namelijk dat mensen met autisme niet goed flexibel kunnen zijn. Daarom heeft hij of zij het van jou nodig dat je dit doet. Onderaan vind je hiervoor praktische tips.

Het anders informatie verwerken zorgt ervoor dat het voor kinderen met autisme moeilijker is om goed te communiceren zodat je elkaar begrijpt, om sociaal contact aan te gaan en vriendschappen te bouwen. Ook is het moeilijker om nieuwe dingen te leren. Meedoen in het dagelijks leven met de regels van ‘de andere wereld' is voor mensen met autisme dus wel tien keer zo vermoeiend als voor mensen zonder autisme. Bovendien komen prikkels vaak veel harder binnen, waardoor ze overprikkeld of oververmoeid kunnen raken. Ze moeten dus vaker uitrusten om zich goed te blijven voelen.

Bevlogen met autisme:

Geloof het of niet, ik heb mijn passie voor werken in de jeugdzorg met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn moeder werkt met jongeren met autisme die op een woongroep wonen. Ik kan, met mijn ervaring als diagnosticus en behandelaar van kinderen en jongeren van autisme heerlijk ervaringen uitdelen met mijn moeder. Ik denk mee over hoe het kan dat jongeren zich op een bepaalde manier gedragen en hoe er mee om te gaan. En vanuit haar jarenlange ervaring komt mijn moeder weer met verrassende praktische tips waar ik nog niet aan gedacht had. Hier volgen een paar van onze belangrijkste tips!

 

Schrijf voor je oppas in stappen op hoe vaste rituelen gaan, zoals bijvoorbeeld aan tafel gaan en het hoe het ‘bedritueel' gaat

 

Tips in het omgaan met kinderen en jongeren met autisme:

  • Zoek je een oppas voor je kind met (kenmerken van) autisme? Geef dit in je advertentie duidelijk aan en vraag aan de oppas of hij/zij daar wat van weet en er ervaring mee heeft. Vraag hem/haar zich wat in te lezen en geef hiervoor bijvoorbeeld deze of onze uitgebreidere blog en evt. andere websites.
  • Bereid je kind in stappen voor op de komst van een oppas. Vertel over hem/haar, laat alvast een foto zien en nodig de oppas uit voor een kennismaking. Kijk of het klikt, dit is voor kinderen met autisme misschien nog wel belangrijker dan voor andere kinderen. Plan pas daarna je avondje weg.
  • De ‘ouderwetse drie R'en' zijn goud waard: rust, reinheid en regelmaat. Biedt zoveel mogelijk structuur aan en begeleid kinderen van de ene activiteit naar de volgende. Realiseer je dat alles wat anders gaat voor een kind met autisme verwarrend is.
  • Schrijf voor je oppas in stappen op hoe vaste rituelen gaan, zoals bijvoorbeeld aan tafel gaan en het hoe het ‘bedritueel' gaat (evt. met plaatjes/picto's). Het is voor je kind belangrijk dat dit hetzelfde verloopt. Dingen die anders gaan geven veel onrust en soms angst.
  • Bij best wat kinderen met autisme vanaf ongeveer 8 jaar kan je als oppasser ook vragen hoe het volgens het kind hoort. Dit ligt eraan of het een verlegen kind met autisme betreft of een kind dat wat bijdehanter is. Misschien vertellen ze je het zelf al wel als je iets net een beetje anders doet.
  • Wees duidelijk: zeg wat je bedoelt en gebruik hierbij weinig figuurlijke taal, dit voorkomt misverstanden.
  • Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Afspraak is afspraak. Kom dus ook op tijd. Ook hier geldt: anders = onrust (lees: in de war, boos of dwars)

 

Dit is nog maar het topje van de ijsberg, ik zou nog wel uren kunnen doorschrijven over autisme. Wil je er meer over weten, meer praktische tips voor een kind/jongere met autisme in jouw omgeving? Lees dan de uitgebreide blog, met nog meer uitleg en voorbeelden en een eigen ontwikkeld plaatje dat de uniekheid van ieder kind met autisme illustreert.

Heb je vragen over een kind in je eigen omgeving? Neem dan contact met ons op. We geven zowel workshops (informeer bij ons voor de eerstvolgende), oudertrainingen voor ouders van kinderen met autisme, als individuele begeleiding.

Meer tips?

Kijk op www.praktijkpsychowijs.nl

Meer zien?

https://www.youtube.com/watch?v=ulwI70P6SMI&feature=youtu.be

Meer doen met de autismeweek?

https://www.autismeweek.nl

 

Roxanne Hosemans

GZ-psycholoog BIG & Orthopedagoog NVO

Roxanne HosemansRoxanne studeerde in 2010 cum laude af op orthopedagogiek en heeft ruime werkervaring in de Kinder- & Jeugd GGZ. Vanuit haar uitstekende contactuele vaardigheden en warme benadering legt zij gemakkelijk contact met kinderen en jongeren. Roxanne werkt gestructureerd, positief en zet kinderen actief aan het werk in haar behandelingen. Haar passie voor het werk is aanstekelijk en motiverend. Roxanne doet uiteenlopend onderzoek, individuele behandeling (o.a. cognitieve gedragstherapie) en groepsbehandelingen.

 

 
Bron: Praktijkpsychowijs.nl

 

Zoek een oppas in de buurt:

Hoe werkt Oppasbron.nl?

Maak een profiel aan

Kom in contact met oppassers

Maak kennis met elkaar

Andere blogs