Koningsdag met Prikkelgevoelige kinderen: 6 tips

Geplaatst: 26 april 2016

Morgen is het koningsdag. Zelf vind ik dat één van de meest gezellige feestdagen die we hebben. Ik houd van de marktjes, spelletjes die je onderweg tegenkomt, de muziek en talenten, de chaos. Maar ’s avonds ben ik doodop. Als prikkelgevoelig persoon heb ik moeten leren doseren, graag geef ik wat tips door aan ouders en verzorgers van prikkelgevoelige kinderen!

kinderen met koningsdag

 

Prikkelgevoelige kinderen, hooggevoelige kinderen, sensitieve kinderen, het zijn termen die je in boeken en online tegenkomt en die min of meer hetzelfde betekenen. Een aantal kenmerken van hooggevoelige kinderen die ik het meest in mijn werk tegenkom (en herken), vind je in de onderstaande afbeelding.

 

kenmerken prikkelgevoelige kinderen

 

Als je twijfelt of je kind misschien prikkelgevoelig is, is het antwoord waarschijnlijk "ja". Niets mis mee hoor. Het betekent vooral dat je kind zeer alerte voelsprieten heeft. Alle kanalen staan vol open, dus er komt veel binnen via alle zintuigen: geluiden, geuren, beelden, sfeer, etc. Je kan je voorstellen dat dit vermoeiend is, en dat het lastig is je dan te concentreren op één ding.

Prikkelgevoeligheid kan onderdeel zijn van ADHD of autisme, maar dit hoeft niet. Het kan ook op zichzelf voorkomen.

Een kind dat prikkelgevoelig is kan ongeveer evenveel prikkels op een dag aan als andere kinderen. Maar omdat er zoveel meer binnenkomt, is het plafond bij kinderen die prikkelgevoelig zijn veel sneller bereikt. En dan volgt overprikkeling.

 

Signalen van kinderen die overprikkeld zijn:

  • boosheid of driftbuien waarin ze moeilijk te bereiken zijn
  • moeheid en zich terugtrekken, niet meer mee willen en kunnen doen
  • hoofdpijn
  • hyperactief, stuurloos gedrag, vaak gevolgd door boosheid of een huilbui.

 

Prikkelgevoeligheid kan onderdeel zijn van ADHD of autisme, maar dit hoeft niet. Het kan ook op zichzelf voorkomen. Bij alle prikkelgevoelige kinderen is het van belang dat je hier alert op bent en er rekening mee houdt. Zo houd je de dag voor iedereen gezellig. Heel moeilijk is het ook niet, zie de tips hieronder!

 

6 tips om overprikkeling te voorkomen:

  • Gouden regel: doseren!
    Wissel activiteiten/gezelligheid (=veel prikkels) af met rustmomenten in een rustige omgeving. Zo houdt je kind het langer vol. Houd hier bij het plannen van een dag al rekening mee!
  • Plan niet elke dag een activiteit, speelafspraak of sportclub. Om de dag is ook genoeg. Het zijn kinderen die vaak ook erg kunnen genieten van een middagje alleen knutselen of in de tuin ‘rommelen'. Juist als het rustig is, kan hun creativiteit een vrije loop nemen.
  • Zorg voor een ‘prikkelescape'. Bijvoorbeeld: vraag op verjaardagen bij familie/vrienden of je kind op een slaap- of werkkamer even rustig mag spelen, filmpje kijken of boek lezen (rustmoment).
  • Koningsdag: doseer! Ga naar één marktje en voor maximaal 1 uur (kinderen onder de 8 jaar max. 30 min). Zoek dan een rustig plekje op, bijv. thuis een boterham eten of een half uurtje naar een rustig parkje. Doe evt. nog een rondje. Dit is een kwestie van proberen: is je kind 's avonds erg boos, hyper of moe, dan de volgende keer een rondje minder.
  • Dagjes uit: Bij heel wat prikkelgevoelige kinderen is een pretpark of kermis sowieso geen goed idee. Veel prikkelgevoelige kinderen zijn echte natuurmensen: een dierentuin, natuurpark, vlindertuin, kinderboerderij of gewoon het bos doen het vaak erg goed.
  • Ook al kom je laat thuis, geef een prikkelgevoelig kind tijd om de dag af te bouwen en te verwerken, d.m.v. dagboek, een vast slaapritueel met bijv. nog even (voor)lezen. Dit heeft het nodig om rustig te kunnen slapen.

 

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Een aantal gedragsproblemen kunnen voortkomen uit prikkelgevoeligheid. Vanuit Praktijk PsychoWijs ondersteun wij ouders in het rekening houden met prikkelgevoelige kinderen, zodat ze minder vaak boos of dwars zijn. Wil je meer informatie over dit aanbod? Bel vrijblijvend op 06-44 66 00 11, of stuur een vraag via het contactformulier van Praktijk PsychoWijs.

 

Boekentip: Slaapklets!

"Slaapklets! is een dag- en nachtboek waarmee je voor het slapen gaan op een leuke manier even terugkijkt op de dag. Lekker slapen is belangrijk. Voor kinderen is het prettig om de dag rustig af te bouwen met een vast ritueel. Ook voor volwassenen is het goed om de dag te verwerken voor het slapen gaan. Op iedere pagina maak je korte notities over de dag. Wat was leuk, wat was stom? Was het een sportieve dag? Heb je zin in morgen? Onderaan iedere pagina staat een verrassende opdracht. Van ademhalingstips en ontspanningsoefeningen tot grappige vragen. Slaapklets! laat je kletsen over vandaag, vooruitkijken naar morgen, ontspannen en lekker slapen."

Auteur: Michal Janssen

Uitgever: Gezinnig

Onder andere te bestellen via: Bol.com

 

Over Praktijk PsychoWijs

Praktijk PsychoWijs bestaat uit GZ-psycholoog en Orthopedagoog Roxanne Hosemans en Orthopedagoog Anne-Minke Mulder.

Anne-Minke Mulder en Roxanne Hosemans

Naast het voeren van hun eigen praktijk, waarin zij zorgen dat ouders en kinderen weer lekker in hun vel komen te zitten, willen ze hun kennis ook op een positieve en prikkelende manier delen met anderen.

Meer informatie over Praktijk PsychoWijs vind je op: Praktijkpsychowijs.nl en op hun Facebook-pagina

 
Bron: PraktijkPsychoWijs.nl

 

Zoek een oppas in de buurt:

Hoe werkt Oppasbron.nl?

Maak een profiel aan

Kom in contact met oppassers

Maak kennis met elkaar

Andere blogs